Kisah Nabi Ibrahim AS Lengkap

Kisah Nabi Ibrahim AS Lengkap

Tersebutlah Nimrod, penguasa kerajaan Babilon mempunyai firasat dalam mimpi bahawa budak lelaki itu akan menyukarkan. Kemudian, kanak-kanak akan menjejaskan kerajaannya. Nimrod segera mengurangkan makhluk untuk membunuh setiap lelaki.


Kanak-kanak ini sebenarnya Abraham, saw. Penolong Allah SWT runimas kemudian simpan ibu kepada Nabi Ibrahim saw. Apabila kehamilan tidak muncul tanda-tanda kehamilan. Sehingga dia melahirkan dan dibesarkan Alaihssalam Abraham dan Nimrod selamat dari jenayah.

Dalam kerajaan Babylon pada masa itu, ramai orang yang menyembah patung-patung sebagai tuhan-tuhan. Walaupun bapa Abraham, saw adalah seseorang yang membuat arca. Life Babylonian Empire sangat sesat dan sesat. Mereka membina sebuah tempat untuk meletakkan patung-patung dari tuhan-tuhan mereka. Ini termasuk patung terbesar tergolong dalam Nimrod.

Abraham sudah lama tertanya-tanya mengapa patung mereka beriman dan beribadah. Sama ada Tuhan boleh dibuat sebagai arca berbentuk, dan patung kerana ia mempunyai keupayaan untuk menjadi Allah? Bagi beliau, ia tidak masuk akal. Abraham alaihissalam sedar mesti ada Tuhan yang berhak disembah melainkan dia tidak tahu apa yang ada.

Abraham, saw akhirnya melakukan pencarian. Tuhan yang berhak disembah pasti sesuatu yang istimewa dan mempunyai keupayaan yang tidak dapat ditandingi. Sebab itu Allah menunjukkan tanda-tanda keagungan-Nya. Ia penuh dengan bintang, bulan, dan matahari pada dia. Tetapi akhirnya mula memahami alaihissalam Abraham, Allah bukan Tuhan dalam bentuk matahari terbit dan matahari terbenam. Allah adalah Tuhan yang berhak disembah diletakkan dan tenggelam. Tuhan kemudian memberikan arahan kepada Abraham bahawa Tuhan adalah Allah yang telah dia mencari.

Sejak itu Abraham percaya damai Allah saw berkata Worlds Seru. Tuhan kemudian dihantar untuk mengajar agama yang benar adalah agama yang benar, dan akan dihantar kepada kaumnya.

Abraham, saw bakhil sampai ke Babel, tetapi pertama dia mendapati bahawa bapanya adalah pembuat anak patung. Tetapi dia tidak mahu mengikuti agama membawa. Dia juga memandu Abraham saw. Ketika Ibrahim menyampaikan mesej-Nya kepada kaumnya, ramai daripada mereka berhujah dan menafikannya. Abraham menegaskan, sebenarnya Tuhan harus disembah adalah Allah yang menciptakan langit dan bumi. Abraham, saw dapat membuktikan dakwaannya itu.

Sekali apabila Abraham pergi ke bangunan di mana mereka menyembah berhala. Semua patung musnah di atas tanah dan tidak utuh kecuali sebuah patung besar Raja Nimrod. Nimrod dan pengikut-pengikutnya yang marah dan mengutuk tindakan. Mereka berfikir bahawa pelakunya terpaksa Abraham.

Abraham, saw dan ditangkap dan didakwa. Nimrod dan pengikutnya cuba untuk membuktikan bahawa Abraham pelaku patung yang mereka sembah. Abraham, rancangan saw bahawa tingkah laku patung terbesar. Beliau kemudian menyuruh orang untuk meminta patung besar yang masih utuh. Mereka berkata bahawa ia tidak mungkin kerana mereka tidak boleh bercakap. Abraham kemudian mempersoalkan jika ia tidak dapat bercakap tentang mengapa patung disembah? Abraham berkata, jika patung tidak boleh bercakap, sudah tentu, patung-patung ini tidak boleh mendapat manfaat dan bahaya sama sekali.

Nimrod marah mendengar kata-kata Abraham. Nimrod dan pengikutnya kemudian menghukum Abraham saw. Mereka membakar Nabi Ibrahim hidup. Walaupun membakar api merah-panas, tetapi Alla

https://wpfilebase.com/forums/users/yukristen/
https://wpfilebase.com/forums/users/mustafalan/
https://wpfilebase.com/forums/users/abiabiz/

Baca Juga
SHARE
Subscribe to get free updates

Related Posts

Post a Comment

Popular