Kisah Nabi Luth Dalam Agama Islam Lengkap

Kisah Nabi Luth Dalam Agama Islam Lengkap

anak-anak saya, keamanan Lut juga anak saudara kepada Abraham, saw. Beliau telah dihantar oleh Allah untuk menyampaikan kebenaran kepada orang-orang di Sodom. Lut apabila kehidupan yang berdosa. Apa yang mereka benar-benar mengutuk dan menjijikkan. Mereka memecahkan sifat moral manusia. Walaupun manusia sebelum mereka tidak pernah bertindak seperti yang mereka lakukan. Penduduk Sodom, suka banyak hubungan sesama jenis. Lelaki dengan lelaki, wanita, wanita. Melanggar sifat manusia dan Allah mustafalan membenci dan mengutuk keji itu.


Allah telah menjadikan semua manusia secara berpasangan tetapi tidak dalam bentuk barangan. Manusia itu dijadikan oleh Allah untuk hidup dalam sebuah keluarga dengan beberapa lelaki dan wanita. Tuhan mahu manusia untuk mempunyai kanak-kanak kerana ia termasuk mandat.

Orang Sodom mencabar ajaran nabi. agama Allah, Nabi Lut alaihissalam mereka tidak susulan untuk membuat mereka semakin jauh dari kebenaran. Mereka mendapati kepuasan hawa nafsu mereka, walaupun ganas. Rampasan dan rompakan menjadi pemandangan biasa bagi kaum Nabi Lut alaihissalam. Bukan sahaja harta benda, barang-barang walaupun terdapat lelaki dan wanita muda, rampasan, setiap sudah berebut antara mereka. Belia berjuang atas mereka, manakala wanita berjuang perempuan mereka. Apa yang mereka benci.

Nabi LuthAlaihissalam've telah berusaha untuk menyedarkan rakyat Negeri Sodom. Tetapi terdapat banyak orang-orang yang beriman kepada ajaran beliau disampaikan. Lut memberi amaran bahawa Allah akan menimpa jika mereka tidak bertaubat.

Padahal orang-orang Sodom itu Negeri tidak mahu melihat dan mendengar apa yang disampaikan LUT. Mereka kemudian memandu Lut dan pengikut-pengikutnya. Malah, mereka dicabar untuk mengharapkan murka yang akan datang Allah. Luth Nabi dan berdoa bahawa Allah akan membantu dan menyelamatkan dia dan pengikut-pengikutnya dari kaumnya yang berbuat kerosakan.

Kemudian Allah mengutus tiga malaikat kepada Nabi Lut. Mereka berpura-pura menjadi muda dan kuat. Lut alaihissalam menjadi gelisah dengan kehadiran tiga tetamu yang tidak tahu. Beliau memberi jaminan kepada rakyat Negeri Sodom akan merasa dan mengambil belia. Kebimbangan Lut alaihissalam berlaku. Memaksa kaum Nabi Lut hantar seorang pemuda kacak. Lut tidak dapat menahan. Satu-satunya keadaan dipasrahkannya kepada Allah.

Nabi Lut ia diam apabila tiga orang lelaki muda memberitahu mereka bahawa mereka adalah utusan-utusan Allah. Selepas itu, para malaikat menyampaikan perintah Allah kepada Nabi Lut. Dia dan pengikut-pengikutnya, kecuali isterinya, diminta untuk meninggalkan tanah Sodom sebelum fajar. Kerana isterinya telah meninggalkan perbuatan kereta muzik seperti Sodom Negeri.

Allah menimpa Sodom dan orang-orang yang tidak beriman. Angin yang membawa hujan batu hujan tanur. mengutuk semua orang yang tidak terselamat, musnah Sodom Negeri. Selain hujan batu, gempa bumi kuat menggegarkan tempat untuk mendarat ke bawah terbalik. Murka Allah datang sebahagian daripada mereka tidak lagi percaya dan taat kepada Allah. Orang-orang dari negara Sodom Ini adalah contoh yang tidak baik dalam kehidupan manusia.

Kisah Nabi Lut kebijaksanaan alaihissalam:
tindakan Sodom Negeri adalah tindakan yang kebencian.
Berpasangan sifat kehidupan manusia dan mempunyai anak, seperti Adam dan Hawa.
Isteri-isteri Nabi Lut alaihissalam, termasuk mengingkari contoh isteri Allah dan nabi-Nya seperti isteri Nabi Nuh juga alaihissalam maka celakalah akhir untuk kedua-dua daripada mereka.

Baca Juga
SHARE
Subscribe to get free updates

Related Posts

Post a Comment

Popular